IRCForumu.ORG   sohbetkacak
reklamalanı


 
 
Seçenekler Stil
Alt 03 Nisan 2023, 13:20   #1
Webmaster
CeReN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

Standart Albrecht Durer’in Bazi Onemli Eserleri

Baski resim alaninda buyuk bir usta olan Durer, bati sanat tarihinde Ronesans’in onculerinden sayilmaktadir. 16. yuzyil Alman kulturunun yansitilmasina katki saglamaktadir. Entelektuellige onem veren sanatci cok farkli alanlarda calismalar gerceklestirmistir. Sanatcinin bazi onemli sanat eserleri asagida verilmistir.

Dresden Altari (yak. 1496-97 ve 1503-04)
[Dresden Altari.jpg] Tuval ustune tempera, ortadaki tuval 117 x 96,5 cm, sag ve sol kanatlar 114 x 45 cm.
Germaldegalerie Alte Meister, Dresden’ de bulunmaktadir. Wittenberg Satosu’nda yeralmasi uzerine yapilan eser, Durer’in Saksonya Valisi III. Frederick tarafindan verilen ilk siparislerden biridir. 1503-04 yillarinda veba salginin bolgeye hakim olmasi ile ortadaki resme bir tur koruma dilegi olarak iki kanat eklenmistir. Boylece bir triptige* donusturulmustur. Sagdaki kanatta Aziz Sebastian, soldakinde ise Aziz Antonius yer almaktadir. Vebaya karsi koruyucu iki azizin bir araya gelmesi altarin, hastaliklara karsi koruyucu ozellikte bir adak resmi olara siparis edildigini ortaya koymaktadir.

[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
[Meryem’in yedi kederi.jpg] Panel uzerine yagliboya, orta panel 109 x 43 cm, diger paneller 63 x 46 cm.
Orta panel Alte Pinakothek, Munih’te, diger paneller Germaldegalerie Alte Meister, Dresden’ de bulunmaktadir. 1988 yilinda sergilendigi muzede uzerine asit dokulerek zara goren eserin restore edilmesi 10 yil surmustur. Hz. Meryem eserin merkezinde yer almakta, etrafinda ise Hz. Isa’nin yedi cilesinden yedi sahne betimlenmistir. Soldan saga dogru: Hz. Isa’ninn Sunnet Edilmesi, Misir’a Kacis, Hz. Isa Din Bilginleri Arasinda, Hz. Isa’nin Carmihi Tasimasi, Hz. Isa’nin Carmiha Gerilmesi, Hz. Isa Carmihta ve Hz. Isa’nin Carmihtan Indirilisi. Saksonya Valisi III. Frederick tarafindan Wittenberg Universitesi sapeli icin ismarlanan resim, bir annenin oglunun cektigi acilari yureginde hissetmesini sembolize etmektedir. Eserin, Meryem’in Yedi Mutlulugu adinda tamamlayici parcasi da bulunmaktadir. Ayni duzende yapilan bu eser gunumuzde kayiptir.

Dort Cadi (yak. 1497)
[Dort cadi.jpeg] Ahsap baski, 19 x 13.1 cm.
En eski imzali gravurlerinden biri, dort ciplak, coskulu kadini, her iki taraftan da girisleri oldugu anlasilan, kapali bir ic mekanda bulunmaktadir. Bu gravurde figurlerin yanindaki kapi araligindan bakan seytan ve yerde duran kurukafa ile kemik, olum ve kotulugu simgelemektedir. Sol taraftaki portalda konumlandirilmis seytan, disari bakiyor ve bir av nesnesi olabilecek bir seyi tutuyor ve alevler icinde kaliyor.Nar, dogurganligin ve bereketin alegorisidir. Ust kisimda yazan OGH harflerin anlami henuz aciklanmamistir. Sanat tarihcileri, bu resimde uc kadinin genc bir kizi bastan cikarmasina ya da aralarina kabul etmesine yonelik toren olabilecegini ileri surmuslerdir. Saclarini toplama tarzlarindan yola cikarak hepsinin farkli sosyal siniflardan geldikleri dusunulmektedir. Farkli tipte basliklar, bireyin sosyal ve ahlaki yonlerini belirtmek icin ortacag ve erken Ronesans resimlerinde sIklikla kullanilmistir. Soldaki kadin, genellikle evli kadinlarin koruyucusu olan bir Haube (bir tur bone) giyiyor. En sagdaki kadin, izleyiciye donuk olan orta siniftan geldigini gosteren uzun bir duvak takiyor.

Mahserin Dort Atlisi (1497-98)
[Mahserin Dort Atlisi.jpg] Ahsap baski, 39.5 x 28.5 cm.
Durer bu eseri, Kutsal kitabin Vahiy bahsinde gecen anlatidan yola cikarak yapmistir. Metinin aksine dort atliyi savas, kitlik, veba ve olum olarak betimlemistir. Dunyanin sonunun anlatildigi metne gore mahserin yasanacagi gun Hz. Isa zafer atinin ustunde oturacak ve yanindaki katliam, kitlik, olumle birlikte dort nala insanligin uzerine yuruyecektir. Bu eser, Durer’in Apokalips kitabi icin hazirladigi bir dizi ahsap baski arasinda yer almaktadir. Diger ahsap baskilar ile birlikte 1498 yilinda yayimlanmistir. Durer her sayfanin arkasina Kutsal Kitap’in Vahiy bolumunde gecen anlatilarin cumlelerine yer vermistir.

Albrecht Durer’in Bazi Onemli Eserleri
Sanatcinin Kendi Portresi (1500)
[Kendi portresi.jpg] Panel uzerine yagliboya, 66.3 x 49 cm.
Eser, Alte Pinakothek, Munih’te bulunmaktadir. 28 yasinda yaptigi bu resimde kurk yakali ceketi, kivircik ve bakimli saclari, ince parmaklari ve su yesili gozleri ile dikkat ceken Durer, sanat tarihinin en unlu otoportrelerinden birini yapmistir. Yuzunde yer alan uhrevi dinginlik hissiyle, saclarinin omuzlarina dokulusuyle, sakaliyla, biyigiyla ve cepheden verdigi pozla Durer, isigin dramatik etkisini de kullanarak kendisini yuce bir kisilik, hatta sanki Hz. Isa gibi tasvir etmistir. Gozlerinde yer alan bugulu ancak kendinden emin bakis ve sag eli ile hafifce dokundugu kurkun yumusakligini izleyiciye hissettirecek derece ustalikla yaptigi bu eserde Durer, gunumuze kadar sanat, psIkoloji, din, tarih gibi alanlarda yazilmis pek cok kitabin makalenin bas aktoru olmustur.

Adem ve Havva (1504)
[Adem-ve-Havva.jpg] Gravur, 20.9 x 26.5 cm, Morgan Library and Museum Koleksiyonu, New York.
Bu eser Durer’in sanat tarihe damga vuran gravurlerinden biridir. Eserde sanatcinin insan bedeni oranlarina duydugu ilgi acikca gorulmektedir. Adem ve Havva figurleri birbirlerine simetrik sekilde tasarlanmistir. ikisi de agirliklarini tek ayak uzerine verecek sekilde cizilmistir. Italyan sanatinin simgelerinden olan Belvedere Apollonu’nun izleri Adem figurunde gorulebilir. Eserde yer alan kedi, tavsan, okuz ve geyik olmak uzere dort hayvan yer almaktadir. Bunlar Ortacag dusuncesini yansitan imgelerdir. Kedi ofkeyi, tavsan kani, okuz tovbeyi ve geyik huznu ifade etmektedir. Cennetten kovulmadan once masumiyeti sayesinde insanlik bu duygulardan muaftir. Tanri’nin yasakladigi bilgi meyvesi yenip de cennetten kovulduktan sonra masumiyet kaybolur ve insan, butun bunlari tecrube etmekle cezalandirilir.

Albrecht Durer’in Bazi Onemli Eserleri
Sovalye, Olum ve Seytan (1513)
[Sovalye, Olum ve Seytan.jpg] Gravur, 24.5 x 19.1 cm, Metropolitan Museum of Art Koleksiyonu, New York.
Durer’in ustalik donemi calismalarindan olan bu gravur, gorsel ve teknik acidan oldukca etkileyicidir. 1513 yilinda annesi vefat eden Durer’in ayni yil yapmaya basladigi bu ve benzeri gravurlere bakarak sanatcinin derin bir depresyonda oldugunu ileri surenler vardir.
Bazi arastirmacilar, ressamin aslinda suvari adini verdigi ve sembollerle dolu olan bu gravurun, Eski Ahit’in Mezmurlar bahsinde gecen bir cumleden (Mezmur 23:4) yola cikarak yapildigini ileri surmektedirler. Bu cumle: Karanlik olum vadisinden gecsem bile, kotulukten korkmam. Cunku sen benimlesin. Comagin, degnegin guven verir bana. Bu detay dolu etkileyici gravur, 20. yuzyilin onemli edebiyatcilarindan Jorge Luis Borges’in iki siirine ilham vermistir. Gravurun farkli edisyonlari ise gunumuzde pek cok unlu muzenin koleksiyonunda yer almaktadir.

Albrecht Durer’in Bazi Onemli Eserleri
Melankoli I (1514)
[Melankoli I.jpg] Gravur, 24.2 x 19.1 cm, Albertina, Viyana.
Sanatcinin en unlu gravurudur. Gunumuzde sadece sanat tarihi alaninda degil, felsefe, matemetik, jeoloji, psIkoloji, teoloji basta olmak uzere akla gelebilecek pek cok disiplinde yazilan bilimsel makalelerin odak noktasinda yer alan bu alegorik gravurun gizemli sembolizmi hala cozulememistir. Kompozisyonda yer alan her oge ayri bir anlam tasimaktadir. Bu gravurun izleyiciye gore sag ust kisminda yer alan sihirli kare, hem ezoterik** hem de bilimsel acidan hayli dikkat cekicidir. Karelerin icine yazilan sayilar, soldan saga ve yukaridan asagiya toplandiginda hep ayni sayiyi (34) vermektedir. Gravurun solunda yer alan geometrik cisim de ayri bir muammadir. Sekiz yuzlu bu kati cismin gravurde yer alma nedeni hala cozulememistir. Bu bakir gravurde oturan ve basini eli arasina almis bir kadinin gorulmektedir. Mekanin neresi oldugu tam secilmese de acik havadaki yerin deniz kenarindaki bir yerlesim yeri oldugu gorulmektedir. Arka planda duran merdivenin islevi belirsizdir. Belki burada da boyle bir anlam tasir. Etrafa dagilmis olarak bulunan nesneler geometricilerin, mimarlarin ve marangozlarin kullandiklari cetvel, kerpeten, testere gibi bilimsel, teknik aletlerdir. Kadinin sag tarafinda kivircik sacli, tombul ve oturmus halde kucuk kanatli bir cocuk figuru bulunmaktadir. Hala gizemini korumaktadir.


ALİNTİ ~
________________

Bizde MutSuz Olalim ~
 


Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 ziyaretçi)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB kodu Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Kapalı



Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 02:01.