02 Ağustos 2021, 00:57 | #1 |
Divan Edebiyatı ile İlgili Kavramlar
DİVAN / DİVANÇE / KİSSA / LUGAZ / MAZMUN / NAZİRE / HAMSE
>DİVAN: *Divan edebiyatı şairlerinin eserlerini topladıkları antolojik eser. *Divan şairlerinin eserlerini önceleri serbest, daha sonra belli bir düzen içinde topladıkları kitaplardır. *Divanlar, yazarlarının adlarıyla anılırlar. Örneğin Nedîm Divanı, Fuzulî Divanı gibi. *Zamanla divanlarda şiirler belli bir düzene göre sıralanmaya başlamıştır. Bu elemeye "divan tertibi", bu tür divanlara da "mürettep divan" adı verilir. *Tam bir divanda sırasıyla, kaside (tevhid, münacat, na't, medhiye), tarih, musammat, gazel bölümleri yer alır. En sonda da lugazlar, muammalar, müfredler, azadeler bulunur. *Divanda gazeller, kafiye ve rediflerinin son harfinin Arap alfabesindeki sırasına göre dizilir. *Her harften en az bir şiir olması şarttır. *Ama buna uymayan şairler de olmuştur. >DİVANÇE: *Divançe, küçük divan anlamındadır. *Düzen ve konuları divanlarla aynıdır. *Yine kaside, tarih, musammat, gazel ve kıta sırasını izler. *Ama bir divançede bu bölümlerden en az biri eksik olur. *Divançe, belli türleri seven şairlerin bilinçli bir seçimi olabildiği gibi, bir şairin divan dolduracak kadar şiir yazamadan ölmesi nedeniyle de oluşabilir. *Figânî ve Fâzlı’nin divançeleri bu türdendir. >KISSA: *Öğüt verici ve öğretici; öykü, menkıbe türü eserlere verilen addır. *Kıssa anlatanlara kıssa-han ya da kıssa-gü denir. *Divan edebiyatında daha çok mesnevi türünde kaleme alınmışlardır. *Düzyazı biçimli kıssalar da vardır. >LUGAZ: *Lugaz (Lügaz), herhangi bir nesnenin ya da varlığın özellikleri anlatılarak yazılan manzum bilmecelere denir. *Muamma ile birlikte çok kullanılan bir söz oyunudur. *Muamma’dan farkı konusunun daha geniş olmasıdır. *Çoğunlukla soru biçiminde düzenlenir. *En önemli özelliği içinde çözüme ilişkin ipuçlarının bulunmasıdır. *Divanların son bölümlerine konur. *Eğlendirici ve öğretici olanların yanı sıra öğretici ve dinsel lugazlar da vardır. *Lugazlar yazarlarının imzasını taşıdığından halk edebiyatındaki bilmeceden ayrılır. *Bütün lugazlar, "Bir acayip nesne gördüm", "Ol nedir kimdir" ya da "Nedir ol kim" gibi kalıplaşmış sözlerle başlar. >MAZMUN: *Divan şiirinde düşünce ve hayaller birtakım mazmunlarla anlatılmıştır. *Mazmun, belli bir kavramı düşündürüp çağrıştıran, genellikle açık istiare ve telmih sanatlarından yararlanılarak oluşturulan klişeleşmiş (kalıplaşmış) kelimedir. *Mazmun, modern şiirdeki imgenin divan şiirindeki karşılığı olarak da düşünülebilir. *Mazmunların anlamları ve çağrışım alanları çoğunlukla önceden belirlenmiştir. Yani bir mazmun, divan şiirini bilen herkese aynı şeyleri çağrıştırır. *Divan şiirindeki mazmunların çoğu sevgililerin özelliklerini anlatmak için kullanılmıştır. *Divan şiirinde betimlenen sevgililer, bir servi ağacı ya da elif harfi gibi uzun boylu ve incedir. *Saçları yılan gibi kıvrım kıvrım; ağızları nokta kadar küçük; gözleri kanlı katil; kaşları yay; gamzeleri kılıç; zülüfleri sümbül; ağızları gonca; dudakları lâl; dişleri inci; kirpikleri oktur. *Bu güzeller, divan şairinin hayal dünyasının dışa vurumudur. Mazmunlar ve Karşıladığı, Çağrıştırdığı Anlam: Yay, Keman > Sevgilinin kaşları Kılıç > Sevgilinin gamzesi, yan bakışı Ok > Sevgilinin kirpikleri Gonca > Sevgilinin ağzı Lâl ya da şeker > Sevgilinin dudağı İnci > Sevgilinin dişleri Servi > Sevgilinin boyu Gül > Sevgilinin yüzü Sümbül, Yılan ya da Halka > Sevgilinin saçı Nergis > Sevgilinin Gözü Mum > Maşuk (Âşık olunan, sevgili) >NAZİRE: *Divan edebiyatında bir şairin bir şiirine, başka bir şair tarafından aynı ölçü, uyak ve redifle yazdığı benzer şiirlere nazire denir. *Nazire şaka veya alay amacıyla yazıldıysa buna “tehzil” denir. >HAMSE: *Şairin beş mesnevisinin bir araya gelmesi ile oluşan yapıttır. *Hamse şairlerine “hamsenüvis” denmektedir. *Hamse kelimesinin edebiyatta beş mesneviden oluşan eserler birliği anlamında bir terim haline gelmesi Genceli Nizami ile ortaya çıkmıştır. *İslam Edebiyatının ilk hamse yazarı Nizami Gencevi (Genceli Nizami)’dir. (12. Yüzyıl) *Nizami Gencevi‘nin hamsesini oluşturan mesneviler şunlardır: Mahzenül Esrar, Hüsrev ü Şirin, Leyla ile Mecnun, İskendername, Heft Peyker *Nizami’nin hamsesini oluşturan bu mesnevilerin her biri hem Türk hem de İranlı, Arap ve Urdu dilinin şairleri tarafından çeşitli yüzyıllarda defalarca yazılmıştır. *Türk edebiyatında ilk hamse sahibi şair Çağatay sahasından Ali Şir Nevai’dir. (15. Yüzyıl) *Anadolu sahasında ise ilk hamse sahibi şairler Hamdullah Hamdi ve Behişti olmuştur. *Ayrıca Taşlıcalı Yahya ve Nevizade Atayi’nin hamseleri vardır. *Hamse türüne düzyazının girişi 17. Yüzyılda olmuştur. *Nergisi hamseye düzyazıyı sokan ilk yazardır. *Hamse sahipleri büyük saygı görmüştür. HAMSE SAHİBİ ŞAİRLERİMİZ VE MESNEVİLERİ Ali Şir Nevai 1) Hayretül Ebrâr 2) Ferhad u Şirin 3) Leyli vü Mecnun 4) Seba-i Seyyâr 5) Sedd-i İskender Hamdullah Hamdi 1) Yusuf u Züleyha 2) Leyla ile Mecnun 3) Mevlid 4) Tuhfetül Uşşak 5) Kıyafetname Behişti Ahmet Sinan Çelebi 1) Vamık u Azra 2) Yusuf u Züleyha 3) Hüsnü Nigar 4) Süheylü Nevbahar 5) Leyla vü Mecnun Lami Çelebi 1) Vamık u Azra 2) Vis u Ramin 3) Ferhadname 4) Şem Pervane 5) Gûyu Çevgan 6) Heft Peyker 7) Absalu Salaman 8) Makteli Hüseyin 9) Şehrengiz-i Bursa 10) Hayretname 11) Cabirname 12) Mevlid 13) Kıssai Ethem u Hüma Not: Lami Çelebinin 2 hamsesi vardır. Bazı eserleri de kayıptır. Ahmet Rıdvan 1) Leyla u Mecnun 2) Hüsrev u Şirin 3) İskendername 4) Heft Peyker 5) Mahzenül Esrar 6) Rıdvaniye Kara Fazlı 1) Gül u Bülbül 2) Hüma vü Hümayunname 3) Leyla u Mecnun 4) Nihalistan 5) Leccetül Esrar Hamizade Celili 1) Hüsrev u Şirin 2) Leyla u Mecnun 3) Güli Sad-berg-i Bîhar 4) Hecr-name 5) Mehek-name Fikri Derviş Çelebi 1) Hurşid u Mah 2) Mihr u Müşteri 3) Ebkâr-ı Efkâr 4) Behram u Zühre 5) Şükufe-zar Taşlıcalı Yahya 1) Gencine-i Raz 2) Usulname 3) Şah u Geda 4) Yusuf u Züleyha 5) Gülşen-i Envâr Hayati 1) Mahzenül Esrar 2) Heft Peyker 3) Behram-ı Gur 4) İskendername 5) Leyla vü Mecnun Nergisi 1) Nihalistan 2) İksir-i Saadet 3) Meşakul Uşşak 4) Kanunür Reşad 5) Gazavat-ı Mesleme 6) Elvas-ful Kamil-i Fi Ahval'ul Veziril Adil Not: Nergisi; mesnevileri mensur şekilde yazan tek mesnevicidir. Nevizade Atayi 1) Sakiname 2) Nevhatül Ezhâr 3) Sohbetül Ebkâr 4) Heft Han 5) Hilyetül Efkâr Bosnalı Sabit 1) Zafername 2) Ethem-i Huma 3) Derename 4) Berbername 5) Amrül Leys Subhizade Feyzi 1) Heft Seyyare 2) Mirat-ı Suretname 3) Safaname 4) Aşkname 5) Divan Not: Subhizade Feyzi; Divan'ıyla birlikte 1 hamse sahibi diye geçmektedir. Divan edebiyatının son hamse yazarıdır.
________________
El Haset Min-El Mahrum
Kötü Niyetle İyi Murada Varılmaz ! ! ! |
|
|
Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 ziyaretçi) | |
|
|