IRCForumu.ORG   sohbetkacak
reklamalanı


 
 
Seçenekler Stil
Alt 28 Mayıs 2023, 16:27   #1
EylulSohbet.Net
eXaLaNCe - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

Standart Motor Yağı Basınç Müşürü (Yağ Müşürü) Nedir ? Görevi Arızaları

Motor Yağı Basınç Müşürü (Yağ Müşürü) Nedir ? Görevi Arızaları
Yağ müşürü, motor yağının basıncını algılayan bir şalterdir (anahtardır). Yağ basıncı yeterince yüksek olduğunda, müşürün içindeki şalter “OFF” konumdadır. Motor yağ basıncı düşerse, müşürdeki şalter kapanır ve “ON” konumuna, yani iletime geçerek, ECU’ye bir elektrik sinyali gönderir. Eğer araç eski ve ECU’sü yoksa, direkt gösterge panelindeki yağ ikaz lambasını yakar.

Kontak anahtarı açıldığında, diğer ikaz lambalarıyla birlikte yağ ikaz lambası da yanacaktır, motorun çalışmasıyla birlikte yağ basıncı artar ve ikaz lambası söner.
Motor çalışıyorken yağ basıncı düşerse, yağ ikaz lambası yanar.
Örneğin motor çalışıyorken yağ basıncı 0,2 barın altına düştüğünde, yağ basınç ikaz lambası yanar.
Yağ basıncı normal değerindeyse, örneğin 0,2 bar üzeri, ikaz lambası söner.
Ortalama yağ basıncı örneğin 0,5 – 5 bar arasındadır.
(basınç değerleri temsilidir).
Bazı araçlarda yağ basıncını gösteren ayrı bir gösterge de bulunur (özellikle spor otomobillerde).


Yağ müşürünün içinde bir yay vardır ve bu yay, kontakları iterek onları kapalı (ON) halde tutar, motor çalışmıyorken müşürdeki durum budur. Motor çalıştığında, yağ pompası basınçlı yağ üretir ve basınçlı yağ, müşürün içine etki ederek, yayı geri iter, kontaklar açılır (OFF), böylece müşür OFF konumda olur, bunun anlamı sistemde yeterince yağ basıncı var demektir.
Yağ müşürü (şalteri) soketinde sadece bir pin vardır, bu hat pozitiftir, müşür gövdesinden şasilenmiştir. İçinde kontaklar temasa geçtiğinde devre tamamlanır ve müşür iletime geçer.
Motor çalışıyorken yağ basıncı düşerse, müşür kontakları kapanır ve iletime geçer, bunun anlamı yağın basıncının düştüğüdür. Yağ ikaz lambası yanarsa gösterge panelinde kırmızı renkli yağ basınç uyarı lambası yanar. Lamba yandığında araç stop edilmelidir ve gerekli tüm kontroller yapılmalıdır. (Bkz: Yağ Basıncı İkaz Lambası Neden Yanar?)

Yağ basınç müşürü nerededir? (Yağ müşürünün motordaki konumu) Yağ filtresi yakınlarına ana yağ kanalı üzerine, motor bloğu veya karter kısmına yerleştirilmiştir. Genelde motorun alt kısmında kartere yakın ve yağ filtresinin yanında bulunur.

Elektronik kontrol ünitesi (ECU) olan bir araçta, sistemin çalışması ve yağ müşürü sinyalinin işlenmesi.

Elektronik kontrol ünitesi (ECU) olmayan, klasik bir araçta sistemin çalışması ve yağ müşürü sinyalinin işlenmesinde, ecu olmadığı için, yağ basıncı düştüğünde müşür direkt olarak gösterge panelindeki yağ ikaz lambasını yakar.
Motor yağının basıncı kontrol edilirken iki tip sensör kullanılabilir:

*Yağ Basınç Müşürü (Yağ Basınç Sivici veya Yağ Basınç Şalteri) (burada anlatıldı)
*(Bkz: Yağ Basınç Sensörü)

Yağ müşürü ile yağ basınç sensörü yapısal olarak farklıdırlar. Yağ müşürü, bir şalter gibi çalışır, açık ya da kapalıdır (ON – OFF), basıncın mekanik etkisiyle şalteri açılır (OFF), basınç düşerse şalter ON olur. Bu sinyali ECU’ye iletir, yağın basıncını değer olarak ölçüp algılamaz.

Yağ basınç sensörüyse, yağın basıncını ölçer ve sinyal olarak ECU’ye iletilir. Bu sensörün sinyalinden yağın basınç değeri detaylı olarak hesaplanır. Yağ basınç sensörü yeni nesil motorlarda, değişken kapasiteli yağ pompası kullanılan motorlarda, yağlama sistemini yönetebilmek için kullanılır, çünkü bu motorlarda yağ basıncı ecu tarafından yönetilir.

Sanayi dilinde her iki sensöre de yağ müşürü denebilir.
Benzer diğer sensör (Bkz: Yağ Basınç Sensörü), (Bkz: Motor Yağı Seviye ve Sıcaklık Sensörü)

 


Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 ziyaretçi)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB kodu Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Kapalı



Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 12:50.