IRCForumu.ORG   sohbetkacak
reklamalanı


 
 
Seçenekler Stil
Alt 28 Mayıs 2023, 16:15   #1
EylulSohbet.Net
eXaLaNCe - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

Standart Yağlama Sistemi Nedir? Yağlama Sisteminin Parçaları Çalışması Görevleri Nelerdir?

Yağlama Sistemi Nedir? Yağlama Sisteminin Parçaları Çalışması Görevleri Nelerdir?
İçten yanmalı motordaki hareketli parçaları yağlayarak sürtünme ve aşınmalarını önleyen sisteme yağlama sistemi denir. Yağlayıcı olarak motor yağı kullanılır. Motordaki hareketli metal parçaların sürtünmeden akıcı bir şekilde çalışması, sürtünmelerinin ve aşınmalarının en aza indirilmesi, böylece güç kayıplarının aşağı .çekilmesi yağlama sistemiyle gerçekleştirilir. Yağlama sistemi ayıca motorun soğutulmasına da önemli ölçüde katkı sağlar.

Piston, krank mili, eksantrik mili, biyel kolları, supaplar gibi sürekli hareket eden parçaların yağlanarak, üzerlerinde bir yağ filmi oluşması sağlanır, böylece hareketli metaller arasında kuru sürtünme oluşmaz.

Örneğin krank mili ana ve kol muyluları ile yataklar arasında yağ filmi oluşturulur ve birbirlerine temas edip aşınmazlar.

Piston ve silindir duvarları, krank mili, eksantrik mili, supaplar birbirlerine temas ederek çalışır, bu durumda temas yüzeylerinin yağlanarak aşınma ve güç kayıplarının minimuma indirilmesi sağlanır.

Motordaki hareketli parçalar yeterince yağlanmaz ve sürtünme artarsa; aşınma, ısınma, güç kaybı, bazen de sıkışıp kilitlenme gibi motora büyük mekanik hasarlar veren durumlar ortaya çıkar.

Yağlama sistemindeki en önemli iki hedef, sürtünme sebebiyle güç kayıplarını ve aşınmaları azaltmaktır.

Yağlama sistemi, motor için en önemli sistemdir, her türlü çalışma şartlarında doğru olarak çalışması gerekir. Yağlama sisteminde oluşabilecek bir arıza çok hızlı şekilde ciddi motor mekanik arızalarına sebep olur.

Yağlama Sisteminin Görevleri Nelerdir?
*Kuru sürtünmeyi (metal metale) önleyerek, parçalar arasında yağ filmi oluşturur, böylece sürtünme en aza indirilerek aşınma ve ısınma önlenir.

*Yağlama sistemi motorun içinde dolaşarak motorun soğutulmasına önemli katkıda bulunur.

*Piston ve silindir arasında sızdırmazlık sağlar, kompresyon kaçaklarını azaltır.

*Motordaki çok küçük atık parçacıkları temizler. Motorun kalıntılardan temizlenmesini sağlar.

*Motor parçalarının paslanmasını engeller.

Bunlara ek olarak yağlama sisteminin sağladığı faydalar;

*Motordaki gürültü ve titreşimleri emer.

*Düşük sürtünme sebebiyle yakıt tüketimini azaltır.

*Motor parçalarının daha uzun ömürlü olmasını sağlar.

Motorlarda kullanılan yağlama yöntemleri:
*Karıştırmalı Yağlama: İki zamanlı küçük motorlarda motor yağı (iki zamanlı yağ) benzine karıştırılır, karter ve yağ pompası yoktur. (Bkz: İki Zamanlı Motorlar) Örneğin küçük motosikletler, çim biçme motorlar, ağaç kesme motorları.

*Sıçratmalı Yağlama: Karterde yağ bulunur, krank mili yağın içine dalıp çıkarak çalışır ve yağı pistona sıçratır. Küçük ve tek silindirli motorlarda kullanılır. Kol muylusunun alt kısmında kaşık veya sıçratma çubuğu ile yağlama yapılır. Yağ pompası ve yağ kanalları yoktur.

*Basınçlı Yağlama: Motor yağı karterden yağ pompasıyla emilir ve yağ kanallarıyla yağlama noktalarına basınçlı bir şekilde gönderilir. Karter, yağ pompası ve yağlama kanalları vardır. Motorlu araçlarda en yaygın kullanılan yağlama yöntemidir.

Motor Yağ Basıncı Kaç Bar’dır?
Benzinli ve dizel motorlarda çok yaygın olarak “tam basınçlı yağlama sistemi” kullanılır, bu sistemde bir yağ pompası karterden emdiği yağı basınçlı şekilde motor parçalarına basarak yağlama işlemini gerçekleştirir. Motora göre yağ basıncı değişir, örnek için söylemek gerekirse 1.6 atmosferik benzinli bir motorun rölantide yağ basıncı: 0,3 bar ve üzeri, 3000 devirdeyken 1,5 - 5,5 bar arasıdır (her motorun basınç değeri farklıdır).

Örneğin 1,6 tdi dizel motorda değişken kademeli (2 kademeli) yağ pompası kullanılan versiyonda motor yağ basıncı şöyledir;

Düşük basınç kademesi: 1,8 – 2 bar

Yüksek basınç kademesi: 3,8 – 4,2 bar

Otomobil motorlarında yağ basıncı genellikle 5-7 bar’ı geçmez.

Yağlama Sisteminin Çalışması ve Parçaları
Benzinli ve dizel motor yağlama sistemi, tam basınçlı yağlama sistemidir. Karterde depolanan motor yağı, emiş ucundaki süzgeçten geçerek yağ pompası tarafından emilir ve basınçlandırılarak basılır. Pompadan gelen basınçlı yağ, varsa önce yağ soğutucusundan geçerek yağ filtresine ulaşır. Yağ filtresinde temizlenen basınçlı yağ, ana yağ kanalından çıkarak; krank mili, piston –biyel mekanizması, yağ jetleri, zincir gergisi, eksantrik milleri gibi temel hareketli motor parçalarına ulaşır.

Turbo beslemeli motorlarda motor yağı turbo yataklarını da yağlar.

Değişken supap zamanlaması (vvt-i, vct, vanos gibi) olan motorlarda, eksantrik zamanlayıcısına da motor yağı gönderilir.



 


Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 ziyaretçi)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB kodu Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Kapalı



Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 22:04.