![]() |
![]() |
![]() |
#1 |
|
![]() [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Araçlar üzerinde çeþitli oynamalar ya da deðiþiklikler yapýlmasý durumuna modifiye adý verilmektedir. Temel olarak modifiye, aracýn yapýsýnda bir deðiþiklik yapýlmasýný ifade etse de ikiye ayrýlmaktadýr. Bunlardan ilki performans, ikincisi ise görsel modifiyedir. Genel olarak her iki türde de ruhsatta bildirilmesi gereken deðiþiklikler olabilir. Bu nedenle ruhsata iþleme konusunda sorunlar yaþanabilir. Performansa Yönelik Modifiye Nedir? Aracýn performansýný etkileyebilecek her türden modifikasyon iþlemi bu türe dahil olur. Jantlarýn daha spor versiyonlarla, frenlerin daha güçlü seçeneklerle ya da motorun daha yüksek performanslý bir modelle deðiþtirilmesi gibi uygulamalar bu gruba dahildir. Modifiyede Jant Deðiþikliði Nasýl Yapýlýr? [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Araçlarýn daha yüksek hýzlara çýkabilmesinde ve güvenli sürüþte hava sürtünmesi önemli bir yer tutmaktadýr. Performansa yönelik jantlar, daha düþük rüzgar sürtünmesine ve aracýn özelliklerine uygun dönme kat sayýsýna sahiptir. Bu nedenle de performans artýþý saðlarlar. Jant ekleme ya da deðiþikliðinde herhangi bir yasal engelse yoktur. Ancak jant nedeniyle aracýn yürür aksamýnda arýza meydana gelmesi durumunda garanti kapsamýnda iþlem yapýlamayabilir. Fren Modifiyesi Nasýl Yapýlýr? Araçlarýn standart diskleri eskime gibi nedenlerin dýþýnda daha güçlü performans verebilmesi için de deðiþtirilebilir. Genellikle motorun daha güçlü hale getirilmesi nedeniyle fren mesafesi uzayabilmekte ya da araç fren yapmakta zorlanabilmektedir. Bu nedenle frenler daha yüksek performanslý modellerle deðiþtirilir. Chip Tuning Nedir? 2000 sonrasýnda üretilen birçok aracýn içerisinde çip ya da Ýngilizcesi ile chip denen ve motorun elektronik kontrolünde yer alan özel bir parça bulunur. Chip tuning denen iþlem ise bu çiplere müdahale edilmesi ve motorun ayarlarýnýn deðiþtirilmesidir. Genellikle üreticiler motorun ürettiði gücü ve ulaþýlabilecek hýzý sýnýrlamaktadýr. Bu durumun en önemli nedenleri ise hýz sýnýrý ve emisyon deðerleri ile ilgili kýsýtlamalar gibi yasal engellerdir. Chip tuning yaparak bu engeller aþýlabilir. Ancak bu iþlemin yapýlmasý durumunda sürücüler bazý olumsuz sonuçlarla karþýlaþabilmektedir. Bunlar kýsaca þöyle sýralanabilir: Aracýn emisyon deðerleri belirlenen sýnýrýn üzerinde olabilir. Bu nedenle de TÜVTÜRK’ün egzoz emisyon ölçümünden geçememe ihtimali bulunur. Böyle bir durumda araç, emisyon pulu alamaz ve fenni muayeneden geçemez. Araç ile oynama yapýldýðý için motor ve baðlý parçalar garanti kapsamýndan çýkabilir. Motor normalden çok daha yüksek sýcaklýklarda ya da istenmeyen þekilde çalýþabilir. Öngörülmeyen bu durumlar nedeniyle araç zarar görebilir ve çok ciddi arýzalar yaþanabilir. Motor Deðiþikliði Nasýl Yapýlýr? Motor deðiþikliði özellikle pist yarýþlarýnda kullanýlacak araçlar için sýk sýk uygulanýr. Bu nedenle de iþlem için uzman þirketlerden yardým alýnýr. Bu þirketler deðiþim dýþýnda araçlarýn tüm yasal iþlemlerini de yerine getirmektedir. Bu uzman þirketlerden yardým almadan farklý kurumlarla çalýþarak motor deðiþikliði yapmak isteyen araç sahiplerinin ise bilmesi gereken bazý kurallar bulunur: Araca yeni takýlacak motorun emisyon deðerleri, mevzuatta belirlenen sýnýrlarý aþmamalýdýr. Yeni takýlacak motor dizel ise eski motordan silindir hacmi olarak en fazla %50 daha büyük olabilir. Yeni takýlacak motor benzinli ise eski motordan silindir hacmi olarak en fazla %30 daha büyük olabilir. Mühendislik þirketleri ile anlaþýlmasý ve deðiþim için proje çizdirilmesi gerekir. Aracýn projesi Türk Standartlarý Enstitüsü tarafýndan onaylanmalýdýr. Onaylanan proje uygulandýktan sonra araç tadilat faturasý ve onaylanmýþ proje gibi belgelerle noterler aracýlýðý ile tescil ettirilmelidir. Tescil iþleminden sonra ruhsat deðiþtirilmelidir. Görsel Modifiye Nedir? [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Aracýn performansýna etki etmeyen ve sadece görsel olarak daha farklý görünmesini saðlayan modifiye türüne görsel modifiye denmektedir. Aracý filmle kaplatma, boyatma ya da far deðiþtirme gibi iþlemleri kapsamaktadýr. Aracý Filmle Kaplatma Nasýl Yapýlýr? Araçlarýn filmle kaplatýlmasý ile ilgili çeþitli kurallar bulunmaktadýr. Aracýn kaportasýnýn boya koruma gibi nedenlerle þeffaf film ile kaplatýlmasýnda herhangi bir yasak bulunmaz ve ruhsatta herhangi bir deðiþiklik yapýlmasý gerekmez. Ancak aracýn renkli filmlerle kaplatýlmasý durumunda ruhsatta yer alan boya kýsmýnda deðiþiklik yapýlmasý gerekir. Bunun için deðiþikliðin yapýldýðý þirketten, plakanýn açýk olarak yazýldýðý fatura alýnýr. Fatura ile beraber renk tespiti için TÜVTÜRK’e baþvurulur. Renk tespit belgesi ve fatura ile beraber notere gidilip ruhsat deðiþikliði yapýlýr. Cam filmi uygulamasý ise binek otomobiller için yasaktýr. Ticari sýnýfta yer alan araçlarda ise uygulanabilir. Ancak sürücünün sað ve sol tarafýnda kalan kapýlarda yer alan camlara ya da ön cama renkli film uygulanmasý kesinlikle yasaktýr. Boya Deðiþikliði Nasýl Yapýlýr? Boya iþleminde renk ayný kalacaksa herhangi bir ruhsat deðiþikliði yapýlmasýna gerek yoktur. Ancak aracýn rengi deðiþtirilirse ruhsatta da deðiþiklik yapýlmasý gerekir. Týpký cam filminde olduðu gibi boya iþleminden sonra da plakanýn yazýlý olduðu faturanýn alýnmasý, TÜVTÜRK renk tespit iþleminin yaptýrýlmasý ve noter aracýlýðý ile ruhsatta deðiþiklik yapýlmasý gerekir. Yasal Far Deðiþikliði Nasýl Yapýlýr? [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Araçlarýn farlarýnýn XENON, halojen ya da LED versiyonlarla deðiþtirilmesi önerilmez. Çünkü bu iþlemlerin uygulandýðý araçlar çoðunlukla TÜVTÜRK muayenelerinden geçemez. TÜVTÜRK’ün deðiþikliklerle ilgili belirlediði esaslar þu þekildedir: Halojen farlarýn yerine XENON far takýlmýþsa araç muayeneden geçemez Ön aydýnlatma farlarýnýn kýrmýzý renkte olmasý yasaktýr. Aydýnlatma farlarý beyaz renkli olmak zorundadýr. Arka aydýnlatma farlarýnda geri vites ýþýðý dýþýnda beyaz renk bulunmamalýdýr. Kýsacasý halojen farlarýn yerine XENON far takýlamaz ve farlarda renk deðiþikliði yapýlamaz. Ancak bu iki husus dýþýnda deðiþiklik yapýlmasýnda herhangi bir sakýnca yoktur. Alýntý. ÝLLEGALÝ SEVÝN [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] E-ÝMZALIDIR ÝRCFORUMU.ORG REKABET ETMEZ REKABET YARATIR. |
|
Alýntý Yap |
![]() |
#2 |
|
![]() Ýçerik gizlenmiþtir.Ýçerikleri görebilmek için üye olmalý ve üye giriþi yapmalýsýnýz.Giriþ Yap Kayýt OlYaþadýðým kayýplarda kazancýmdýr. Ben asla kaybetmem. ÝLLEGALÝ SEVÝN ![]() E-ÝMZALIDIR www.ÝrcForumu.org |
|
Alýntý Yap |
![]() |
#3 |
|
![]() Ýçerik gizlenmiþtir.Ýçerikleri görebilmek için üye olmalý ve üye giriþi yapmalýsýnýz.Giriþ Yap Kayýt OlÝLLEGALÝ SEVÝN [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] E-ÝMZALIDIR ÝRCFORUMU.ORG REKABET ETMEZ REKABET YARATIR. |
|
Alýntý Yap |
![]() |
#4 |
|
![]() Ýçerik gizlenmiþtir.Ýçerikleri görebilmek için üye olmalý ve üye giriþi yapmalýsýnýz.Giriþ Yap Kayýt OlYaþadýðým kayýplarda kazancýmdýr. Ben asla kaybetmem. ÝLLEGALÝ SEVÝN ![]() E-ÝMZALIDIR www.ÝrcForumu.org |
|
Alýntý Yap |
![]() |
#5 |
|
![]() Ýçerik gizlenmiþtir.Ýçerikleri görebilmek için üye olmalý ve üye giriþi yapmalýsýnýz.Giriþ Yap Kayýt OlÝLLEGALÝ SEVÝN [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] E-ÝMZALIDIR ÝRCFORUMU.ORG REKABET ETMEZ REKABET YARATIR. |
|
Alýntý Yap |
Cevapla |
Etiketler |
arac, bilinmesi, gerekenler, hakkýnda, modifi, modifiyesi |
Þu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanýcýlar: 1 (0 üye ve 1 ziyaretçi) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|