Tekil Mesaj gösterimi
Alt 16 Kasım 2021, 09:52   #1
CeReN
Webmaster
CeReN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

Standart Feynman Teknigi Nedir Ve Bu Teknikle Nasil Ogrenilir?

Richard Feynman, kuantum mekanigi ve parcacik fizigi gibi alanlarda onemli katkilarda bulunan Nobel odullu bir fizikcidir. Ayrica nanoteknoloji kavramini tanitan kuantum hesaplamaya onculuk etmistir. Bunlarin yaninda Cornell ve Caltech’te ders veren unlu bir ogretim gorevlisi olarak gorev yapmistir.

Feynman tum basarilarina ragmen kendisini “sIki calisan siradan bir insan” olarak tanimlamakta, Kuantum mekanigi ve elektromanyetik alanlar gibi karmasIk konulari bile herkesin yeterli cabayla ogrenebilecegine inanmaktaydi.



Richard Feynman’i Richard Feynman’i yapan (en azindan Richard Feynman’a gore) dogustan gelen zeka degil, bilmedigi seyleri sistematik bir sekilde tanimlamasi ve sonra da onlari hem icten hem distan anlamaya calismasiydi. Feynman, isi ve hayati boyunca, fizik dunyasindaki karmasIk kavramlari dikkate alma ve bilgi ve fikirleri zarafet ve basitlikle damitma surecine iliskin icgoruler sagladi. Ogrenme sureciyle ilgili bu gozlemlerin cogu, simdi “Feynman Teknigi” denilen teknikle bir araya toplanmistir.

Feynman Teknigi, neredeyse butun konularin anlasilabilmesi icin kullanabilecek bir ogrenme teknigidir. Bu teknikte beceri setini surekli olarak genisletmek ve yeni ve karmasIk kavramlar uzerinde ustalik kazanmak icin, bilgisayar bilimi ve urun tasarimindan psIkoloji ve evrimsel biyolojiye kadar uzanan sasirtici problemlerin cozulmesinden bir cercevenin olusturulmasi cok degerlidir. Bu yazida Feynman Teknigi, bilgi ve yetenekleri gelistirmek icin nasil kullanilabilecegi uzerine bilgiler bulunmaktadir.

Feynman Teknigi Nedir?
Feynman Teknigi Nedir ve Bu Teknikle Nasil Ogrenilir?Feynman Teknigi, bir konunun anlasilabilmesi icin dort asamadan olusan bir ogrenme surecini temsil eder. Bu teknik, secme, arastirma, yazma, aciklama ve iyilestirme yoluyla kazanilan gercek kavrama lehine otomatik hatirlamayi reddeder. Feynman’in James Gleick tarafindan kaleme alinan biyografisi , unlu fizikcinin ogrenme surecine dair bircok ipucu sunuyor. Iste sadece bir tanesi;

Her yuksek lisans ogrencisi sozlu yeterlilik sinavina hazirlanma asamasinda oncelikle bilinen fizigin ana hatlarini ogrenir. Bu konuda kendine yeni bir defter acmakta ve bu defterin basligini da “Hakkinda Bilmedigim Seylerin Defteri” koymaktadir. Bilgisini surekli yeniden duzenlemektedir ve fizigin her dalini sokmek, parcalari yaglamak ve tekrar bir araya getirmek icin haftalarca calismaktadir. Tum bu sure boyunca fizik ile ilgili ham kenarlari ve tutarsizliklari aramaktadir. Her konunun temel cekirdeklerini bulmaya calismakta, ogrenimi, bitirdiginde ise elinde ozellikle gurur duydugu bir defteri vardi.”

Feynman ezberlemeyi reddetmis; ogrenmenin aktif bir “deneme yanilma, kesif, ozgur sorgulama” sureci olmasi gerektigine inanmis; ve bir seyin acik ve basit bir sekilde aciklanamadiginda, bunun nedeni onu yeterince iyi anlamamis olmak oldugunu dile getirmektedir



Feynman Tekniginin Ana Hatlari
Feynman Tekniginin ana hatlari su sekilde siralanabilir;

Ogrenmek icin bir kavram secmek: Ogrenmek istenilen bir konu secilmelidir ve bu bir defterdeki bos bir sayfanin en ustune yazilmalidir.

Ogrenmek veya bir baskasina ogretmek: Bir konu hakkinda tum bilgileri ogrenmek ve ayni kendi yeni ogreniyor gibi detaylandirarak baskasina ogretmek.

Konu hakkinda tum kaynaklara basvurmak: Kitap, ders notlari veya postcast gibi tum kaynaklardan konu hakkinda bilgi toplamak ve merak edilen tum sorulari cevaplamayi amaclamak

Konu hakkinda basit aciklamalar duzenlemek ve anolojiler olusturmak: Konu hakkinda tum notlari toparlayarak, duzen sokmak ve net aciklamalar seklind basit aciklamalar yapmak. Ayni zamanda sezgisel olarak animsatan anotojiler duzenlemek

Feynman Teknigi Nasil Calisir?
Feynman Teknigi Nedir ve Bu Teknikle Nasil Ogrenilir?Bir konunun anlasilamadigi cogu zaman cok gec olana kadar fark edilmez. Bir sinavda karsilasilan bir soru veya bir baskasi o konu hakkinda soru sordugunda anlasilamadigi aniden fark edilir. Bilinenleri zihinden cikartip bir baskasina sunmak gerektigi zaman ise o konu hakkinda cok az sey bilindigi fark edilir. Feynman Teknigi, gercekten amatorken bir konunun ustasi olundugunun dusunulmesine izin vermez. Surecin her adimi kisiyi o konu hakkinda bilmedikleri ile yuzlesmesine, dogrudan ana konu ile ilgilenmesine ve o konu hakkindaki bilgilerini netlestirilmesine zorlar.

Ogrenilecek Bir Konsept Secmek
Calismak icin bir kavram secmek, kisinin bilmedigi seyler konusunda bilincli olmaya zorlar. Ayrica bir veya birkac sayfaya sigabilecek kadar konunun aciklamalarini ogrenmeye zorlar.

Bu adim neden ve nasil ise yariyor:

Bilinmeyen konular ile yuzlesmeyi saglar: Bos bir sayfaya bir konu yazarak, sifirdan baslandigi veya en azindan bazi bosluklarin doldurulmasi gerektigi gercegi ile yuzlesmeyi saglar.
Spesifik olmaya zorlar: Evrendeki bilgiler incelendiginde, cogu kimsenin bircok sey hakkinda bir bilgisi bulunmadigi gorulur. Bilmedigi seyleri acikca yazmak kisiye bir baslangic noktasi saglar.
Basit aciklamalarla baslamayi saglar:Bilgiyle doldurmak yalnizca bir zihin vardir. PsIkoloji, Mikroekonomi veya Evrimsel Bilim uzerine ogrenilmesi gereken her bilgiyi bir sayfaya sigdirmak zor olabilir. Bunun yerine, daha kucuk, daha tanimlanmis kavramlar veya bir ara sinav veya final sinavinda guvenilir bir sekilde bulunabilecek kavramlar odaklanilmalidir.
Kendine Aciklamak ve Baskasina Ogretmek
KlasIk bir ogrenme hatasi, bir makaleyi veya ders kitabini okumak ve ogrenmenin tamamlanmis oldugunu dusunmektir. Aslinda okumak anlamak degildir. Hatta bir kaynagin cumlelerini not defterlerine kisa notlar alarak aktararak notlar bile alinabilir, ancak bu sekilde bir konunun kavradigini dusunulse de bu bir yanilgidir. Cunku alinan sadece nottur.

Ancak bir konunun gercekten anlasilmasi, ogretme gibi daha aktif bir sureci gerektirir. Resmi olarak kisinin once kendisi o konuyu ogrenmesi sonra birine ogretmeye calismasi gerekir. Kisi konuyu sayet notlarina bakmadan aciklayabiliyor ve karsisindakine aciklayabiliyorsa o konuyu ogrenmis sayilir. Ancak bilgisini her zaman bir ust seviyeye cikarmaya calismalidir. Ogretme sureci, ayrica elestiri dusunceleri netlestirme, sorularin cevaplarini ogrenme ve elestiri icin bir geri bildirim dongusu baslatilmasina yardimci olur.

Bu adim neden ve nasil ise yariyor:

Kisinin o konu hakkinda kendisini kandirmasini onler: Bir seyi gercekten yazili olarak veya sesli olarak aciklamak gerektiginde, once akil yurutmedeki ve bilgideki bosluklarla karsilasilir. Yazmayi ve ogretmeyi , zaten anladiktan sonra geriye kalan konu ile ilgilianlayis elde etme surecidir.
Baskalarini kandirmak zorlasir:Yapilan bir aciklama mantikli degilse, karsidakiler ya kisiye soyle ya da bos bakislarla bunu ifade ederler. Bu durumda karsidakilerden onlara ogrettiklerinizi kendi sozleriyle tekrar etmelerini istenmelidir. Sayet aciklayamazlarsa, o gretilmeye calisilan konu demek ki karmasIk geliyordur ve daha basitles veya sade bir dil kullanilarak aciklanmalidir.
Karsidakine guven verilir: Bir konu gercekten anlasildi ise istisnai durumlar gosterilerek ve mantiksal tutarsizliklar tespit ederek daha detayli bir aciklama ile karsidakine aciklanmalidir. Boylelikle, karsidaki kisilerde guven olusturulurken, ogrenme icin saglam bir cerceve olusturulmus olur. Ayni zamanda daha da zorlu konularin ustesinden gelinmesine yardimci olur.
Zorlanilan Yerde Kaynaga Basvurmak
Feynman Teknigi Nedir ve Bu Teknikle Nasil Ogrenilir?Ogrenme yinelemeli olmalidir ve cogu zaman, zorlayici bir sey ogrenmek birkac denemeyi gerektirir. Feynman Tekniginde ogrenme sureci icinde kaynak olarak kullanilan materyallere geri donulmesi ana kriterlerden biridir. Sayet bir konu hakkindaki bilgi yetersizce ve karsi tarafa yapilan aciklama yetersiz kaliyorsa tum kaynaklar tekrar gozden gecirilmesi, ogrenilenlerin temellerinin saglamlastirilmasina yardimci olabilir. Dogru olani bulmak muhtemelen birkac tekrar gerektirirken bu iyidir. Cunku Aciklamalar ne kadar hassaslastirirsa, anlasilanda o kadar derin olur.

Bu adim neden ve nasil ise yariyor:

Ogrenme yinelemeli bir surec haline gelir: Bu adim, ogrenmeyi bire bir olarak gormek yerine, bilginin surekli olarak yenilenmesini saglar.
Surekli aktif olunur: Ogretici kendi aciklamalarini ve modellemelerini detaylandirmak icin surekli kaynaklari tarar ve bu sekilde surekli aktif kalir. Pasif olarak ogrenilenlerin, ayrintilarini hafizaya almak daha zordur, oysa surekli aktif olan bilgi daha uzun sure hafiza da saklanabilir..
Bilgi tabanini genisletir: Paradoksal olarak, ne kadar cok ogrenilirse, ogrenme kapasitesi o kadar artar. Bir ders kitabinin bir bolumune bakildiginda, ilk seferde farkli bir dil gibi gelebilir. Ikinci kezbakildiginda ise daha net olarak anlasilir hale gelir. Ucuncu kez bakildiginda ise zaten guclu bir taban oldugu icin, daha once muhtemelen gorulemeyen nuanslar yakalanir.
Aciklamalari Basitlestirmek ve Kendi Analojileri Olusturmak
Her calisma alaninin kendi ozel terimleri vardir. Bunlari bilmek onemli olsa da, jargonu bilmekle kavramlari bilmek birbirine karistirmamak da onemlidir. Feynman Teknigi, ilk aciklamalari basitlestirmeyi ve basit analojiler yoluyla konunun anlasilmasini kolaylastirir.

Bu adim neden ve nasil ise yariyor:

Anlasilir olmak icin sadelestirir: Terimleri hafizaya almak ve istendiginde tekrarlamak yeterince kolaydir. Ama ezberlemek anlamak degildir. Bir kisiyi akilli gosteren zor ve herkesin kullanmadigi kelimeleri kullanarak bir konuyu anlatmak degil, en temel bicimiyle bilgiyi damitarak sadelestirmek demektir. Boylelikle herkes tarafindan anlasilir olur.
Analojileri hatirlamak ve aciklamak daha kolaydir: Zorlayici bir kavrami anlasildiginda, analojiler, onu hizli bir sekilde hatirlanilmasini saglar. Ayni zamanda baska kisilere net bir sekilde aciklamak icin kisa yollar olusturulmasina olanak tanir.


ALİNTİ ~
________________

Bizde MutSuz Olalim ~