Radyo programi yapim aşamalari
1. PROGRAM FİKRİOLUŞTURMA Bir radyo programcısıiçin en zorlu ve sıkıntılısüreçlerden biri karar aşamasıdır. Radyo programcısıkendine ‘ben kime sesleneceğim’ diye sormalıdır. Tabi bu sorunun cevabı, tek başına yeterli değildir. Kime sesleneceğim, bu topluluğun sosyo-ekonomik durumu nedir, nelerden hoşlanır, nelerden mutlu olur, nelere üzülür ya da sevinir gibi pek çok sorunun yanıtının da bilinmesi gerekir. O ülkenin veya radyonun dinlendiği çevrenin düşünce, davranış biçimlerini, özelliklerini bilmek büyük önem taşımaktadır. Ama bu demek değildir ki tamamen bunlara teslim olmak gerekir. Hayır, tabi ki radyonun belli bir yayın çizgisi vardır. Ancak bunlarıgöz önünde bulundurmak gerekir. Yapım sürecinde ilk aşama program konusunun belirlenmesidir. Konu öncelikle yapımcının zihninde oluşur. Bir anda parlak bir fikir şeklinde ortaya çıkabildiği gibi, uzun bir düşünme sürecinin sonucu da olabilir. Günlük takvime uygun olarak gün ve hafta kutlamaları, yaşanan bir olay veya herhangi bir biçimde gündeme gelen bir kişi de konu olabilir. Bunların dışında ülkede veya dünyada aniden gelişen ve gündeme oturan bir konu da program konusu olabilir. Böyle durumlarda sizden konuyla ilgili program istenebileceği gibi, siz de öneri sunabilirsiniz. Genelde programcıkendi programınıönerir. Demek ki her ne olursa olsun program bir fikirle başlar, belli süreçlerden geçtikten sonra yapıma dönüşür. Radyoda program hazırlanırken öncelikle dinleyiciyi ilgilendiren bir konu seçilmelidir. Konuyu yüzeysel değil her yönüyle işlemek gerekir. Dinleyiciyi sıkmamak, devamlılığısağlamak bir program için çok önemlidir. Yapımcıçalışmayıdüşündüğü konuya karşıher şeyden önce ilgi duymalıdır, yoksa program çok başarılıolamaz. Bundan dolayı yapımcı, konuyla birlikte yaşamak, araştırmak ve okumak zorundadır. 1.1. Program Biçimine ve Formatına Karar Verme Bir radyo için program konusu nasıl seçilmeli, nelere dikkat etmeli ve neleri göz önünde bulundurmalı? Yapımcının bu sorulara cevap bulmasıgerekir. Dinleyicisini iyi tanıyan bir yapımcıbu sorularıyanıtlayabilir ve dinleyicinin ilgi alanlarına ve beğenilerine göre konu yaratabilir. Bununla birlikte yapımcışu noktalara özen göstermelidir: Kendi radyosunun yayın formatınıçok iyi bilmelidir. Çalıştığıradyo genel programlar mı, özel programlar mıyapıyor hangi yaşgrubuna sesleniyor sorularına cevap bulmalıdır. Çünkü programın konusunu ve biçimini büyük ölçüde radyonun yayın formatıbelirler. Konu seçilirken içinde bulunulan koşullar, toplumsal eğilimler, gündem, hedef kitlenin beklentileri göz ardıedilmemelidir. Olağanüstü durumlarda ve gergin ortamlarda dinleyiciyi kışkırtan bir program yapılmamalıdır. Böyle bir konu kendisine verilse dahi, konuyu kamuoyunu yatıştırıcıbiçimde hazırlamalıdır. Hukuki sorunlar çıkarabilecek konuşmalara yer vermemeye özen göstermelidir. Seçilen konular radyonun reklam gelirlerine destek olmalıdır. Çok akademik ya da fantastik, dinleyici kesiminin çok azına seslenen konulardan uzak durulmalı, dinleyiciyi düşündürürken eğlendirmeyi de unutmamalıdır. Seçilecek konu hedef kitleye yönelik ve onun seviyesine uygun olmalıdır. Konuyu parçalamamalı, bir bütün içinde ele almayıbilmelidir. Yapımcının bir dünya görüşü olmalıdır. 1.2. Araştırma Önemli bir aşama olan karar aşamasınıgeçtikten sonra sıra araştırma aşamasına gelmiştir. Bir radyo program yapımcısının, programın konusu ve türü ne olursa olsun, her programa başlamadan önce o konu hakkında bilgi sahibi olmasıgerekir. Bunun için de titiz bir araştırma yapmalıdır. Araştırma genel ve özel olmak üzere iki aşamada gerçekleşir. Genel araştırma, programın çerçevesini çizmeye ve hangi konunun ele alınacağıkonusunda genel bilgi edinmeye yarar. Örneğin, kadınlarla ilgili eğitsel bir program hazırlanması düşünüldüğünde, öncelikle kadın sorunlarının bilinmesi ve ülkemizdeki genel durumun öğrenilmesi gerekir. Özel araştırmada ise, programda işlenecek konunun materyalleri toplanır. Örneğin, kadınların sorunlarından çocuk bakımıve sağlığıgibi ya da kadına yönelik şiddet vb. konularda odaklanılabilir. Bu aşamada önemli olan, program yapımcısının araştırmanın nasıl yapılacağı hakkında bilgisinin olmasıdır. Bunun yanında toplumun gereksinimlerinin, istek ve beğenilerinin neler olduğunu, kitle iletişim araçlarını, özellikle radyo ve televizyon yayınlarınıizleme alışkanlıklarınıbilmesi gerekir. Araştırma aşaması, bir program yapımcısının programa başlama süreci olarak alınabilir. Genel olarak radyoda eğlence, müzik programlarıyla hemen hemen bütün canlı yayınlar, çok iyi bir araştırma ve planlama gerektirirler. Radyo oyunları, belgeseller, konulu programlar, aktüel programlar ise yoğun bir araştırma gerektiren programlardır. Bir radyo programıiçin gerekli araştırmanın türü ve kapsamıprograma göre değişir. Araştırmanın nasıl yapılmasıgerektiği konusunda bilgi vermek, genelleme yapmak bu nedenle zordur. Radyo programcısının araştırmayıçok sevmesi gerekir. Aksi halde bir süre sonra tekdüze programlar yapmaya başlar, bu da başarısızlığıberaberinde getirir. Araştırma aşamasında en önemli sorun, yapımcının zamanının kısıtlıolmasıdır. Bunun için düşüncelerini bir an önce sıraya koymalı, sorularısınıflandırmalıve düşüncede disiplin sağlamalıdır. Bu aşamada bir araştırma planıoluşturmak kolaylık sağlar. “Konu hakkında ne bilmek istiyorum? Dinleyiciler neyi öğrenmek isterler? Onlara neyi mutlaka iletmeliyim?”Gerekli kaynaklara nasıl ulaşabilirim? türünden sorulara cevaplar vermesi, ardından bu plan dahilinde konuyla ilgili araştırmaya başlamasıgerekir. 1.3. Öneri Bu aşama, araştırma faaliyetini izleyen ve programın iskeletinin ortaya çıkmasını sağlayan bir çalışmadır. Bazıözel kanallarda pek geçerli olmasa da TRT’de ve ciddi yayın politikasıolan pek çok özel radyo istasyonunda hala çok önemli bir süreçtir. Bu aşamada hangi konunun nasıl hangi izleyici kitlesi için ne zaman, ne kadar süre ile yapılacağıile ilgili durumlar belirlenir, saptanır. Bu arada programın maliyeti konusu da ortaya çıkar. Genel ve özel araştırmalarıyapılan, çatısıortaya çıkan program taslağının gerçekleşip gerçekleşmeyeceğinin açıklığa kavuşmasıiçin bu taslağın onaylanmasıgerekir. Bunun için de program ayrıntılıolarak ‘öneri’ biçiminde ilgili yerlere, kişilere verilir. İşte, program yapımında, programın yapılıp yapılmayacağının kesinlik kazandığıbu aşama ‘öneri aşaması’ olarak adlandırılır. Günümüzdeki uygulamalara bakıldığında, bu aşamanın süreç, yöntem ve sunulan kişiler açısından ve özellikle radyo istasyonunun yönetim şekline bağlıolarak önemli farklılıklar taşıdığıgörülmektedir. Örneğin, sürecin amacıve çatısıaynıolsa da önerinin sunum biçimi, yöntemi ve izlenen yöntem açısından TRT’deki ve özel radyolardaki uygulama bazıfarklılıklar gösterir. Özellikle önerinin sunulduğu kişi ve birimler açısından önemli farklar vardır. TRT ve benzeri kamusal yayın yapan radyolarda önerileri denetleyen ve onaylayan kişiler çok sayıdadır ve önerinin kabul edilip edilmemesini belirleyen, hükümetlerin genel politikasıdır. Özel sistemde çalışan radyo istasyonlarında bu sayıbir veya iki kişidir ve öneri, hedef kitlenin beklentileri ve daha fazla kişiye ulaşma isteği dikkate alınarak değerlendirilir. 1.3.1. Öneri Formu Hazırlama Öneride programın amacının ortaya konulmasıgereklidir. Yönetime sunulan öneri formunda programın adı, türü, hedef kitlesi, konusu, amacı, yayın dönemi, periyodu, yayın günü, yayın saati ve süresi belirtilmelidir. Programın yapım özellikleri nelerdir, canlımıdır, banttan mıdır, tek midir, dizi midir, blok mudur, kaç kişi katılacaktır, ne gibi öğeler bulunacaktır, bunlar açıklanır. Ondan sonra da programın içeriğindeki konular anlatılır. Program öneri formu hazırlanırken önemli olan bir diğer konu da programın süresidir. Program hazırlanırken kaç dakika olacağıönceden saptanır ve program önerilirken birlikte verilir. Program süreleri genellikle dakika üzerinden söylenir. Örneğin 45 dakika, 60 dakika, 90 dakika (90’) gibi. Ayrıca ön araştırmada elde edilen tahmini bütçe de öneri formunda yer almalıdır. Her programın bir maliyeti vardır. Programın kaça mal olacağının bilinmesi çok önemlidir. Ancak bu maliyet yayın kurumunun yatırım ve cari harcamalarıiçinde kaybolabileceği gibi, onların dışında programa özgü harcamalar da gerektirebilir. Yapımcının kullanacağıaraç, gereç, ona ödenen maaş, elektrik, bant gibi harcamalar da maliyetin içindedir. Yönetime sunulan öneri formu, bütün üst kademelerde tartışılır, gereken düzeltmeler yapılır, yapımcının düşüncesi doğruysa, önerisi yerli yerindeyse, öneri olduğu gibi kabul edilir. Eğer değiştirilmesi gereken yerler varsa, onlar da değiştirilir. Artık yapımcının görevi programınıhazırlamaktır. Şimdi iki farklıprogram öneri formu inceleyelim: PROGRAM ÖNERİFORMU ÖRNEĞİ PROGRAMIN ADI: KİM NE DEMİŞ PROGRAMIN TÜRÜ: Eğitim - Kültür PROGRAMIN KONUSU: Sevgi, barış, birlik, hoşgörü demokrasi, çevre, anadolu, Türkiye ve Atatürk konularından söz ve ezgi üreten ünlü halk ozanlarıhalk kültürümüzün, dolayısıyla Türk halk müziğimizin otantik ezgileri üstüne güzel şiirlerini yükleyerek DEYİŞLER, TÜRKÜLER üreten halk ozanlarımızıanılarıyla tanıtmak. Günümüzden geleceğe dönük önemli şiir ve mesajlara yer vermek Bu bağlamda kaybettiğimiz ünlü âşık ve ozanlarımızıda anmak ve tanıtmak. PROGRAMIN AMACI: Programın konusunda yer verilen ana başlıkları, ülkemizi ve ulusal Önderimizi ozanlarımızın diliyle anlatmak, tanıtmak. Bu konular ışığında üretilmişâşık edebiyatının değerli eserlerini, bu eserleri üreten saygın ozanlarımızıdaha iyi tanıtmak. Onların topluma mal olmuş deyiş ve şiirlerindeki mesajlarınıkendi seslerinden iletmek. HEDEF KİTLESİ: Yurtdışındaki yurttaşlarımız, soydaşlarımız. BÖLÜM SAYISI: 26 program YAYIN GÜNÜ VE SAATİ: Cumartesi/ Avrupa ve Balkan Y. 05.10 -22.30-21.15 PROGRAMIN SÜRESİ: 30 dakika YAYIN PERİYODU: Haftada bir KONU DÖKÜMÜ: ………………. TAHMİNİBÜTÇESİ: Yolluklar (yurtiçi ve yurtdışı) istisna akdi ile yaptırılan hizmetler (program metni, sanatçıozan akitleri) seslendirme, montaj, diğer hizmetler malzeme giderleri (ses kayıt bandı, videobant, diğer HAZIRLAYAN: Ahmet MORTAŞ RADYO PROGRAMI ÖNERİSİ PROGRAMIN ADI: ÇOCUKLARLA BAŞBAŞA PROGRAMIN KONUSU: Çocuğun gelişim ve eğitimine yönelik, aşağıda ayrıntıları belirtilen çeşitli konular. PROGRAMIN AMACI VE HEDEF İZLEYİCİ: Eğitim politikamızın temel amaç ve ilkeleri doğrultusunda, okul öncesi ve okul çağıçocukların beden ve duygu, yapıcıve yaratıcıyetenekler yönünden geliştirecek yardımcıdeğerler kazanmasını, temel bilgi, beceri, davranışve doğru alışkanlıklar edinmesini sağlayacak yönde eğitmek. Çocuğun, öğrenmeye, düşünmeye, araştırmaya, denemeye olan ilgisini arttırmak, çocukla, kendine güven duygusunu geliştirmek. Topluma ve insanlığa yararlıkişiler olarak yetişmelerine katkıda bulunmak. YAYIN DÖNEMİ: 1. 2. ve 3. yayın dönemleri PERİYODU: Haftada bir YAYIN GÜNÜ: Cuma YAYIN SAATİ: 18.15 SÜRESİ: 45’ YAYIN POSTASI: TRT–1 YAPIMCI ÜNİTE: ANKARA RADYOSU (Eğitimve Kültür yayınları) YAPIM BİÇİMİ :Çocuklarla Baş Başa programında, çeşitli yapım özelliklerinin denenmesine elverecektir kanısındayız. Dolayısıyla, programlardaki röportaj, dramatize ve yarıdramatize biçimlerde aktarılacak bölümler, çocuklar tarafından seslendirilebilecektir. Gerek duyulduğunda, bu seslendirme kadrosu, tiyatro sanatçılarıile desteklenecektir. Konular gerektirdiğinde, uzman ve yetkililerden yardım alınacaktır. Çocuklarla BaşBaşa programı, söz bölümleri, az belirtildiği gibi, sırasında düz anlatım, sırasında bir konuk uzman, yetkili ya da sanatçıile röportaj, sırasında da dramatize ve yarıdramatize biçimlerde düzenlenebilecektir. KONU DÖKÜMÜ: 1. DÜŞÜNELİM-KONUŞALIM:Bu bölümde, çocuğu ilgilendiren ya da çocuğun ilgilenmesinde yarar görülen her türlü konu (güncel olmasına özellikle özen gösterilecek) gündeme getirilecek; çocukların bu konudaki düşünceleri, görüşleri alınacak; karşıt düşünceler belirirse, aralarında tartışmalarına olanak sağlanacaktır. Konu gerektiriyorsa, bir yetkili ya da bir uzman da, bu küçük foruma çağırılarak, yardımıistenecektir. 2. MERAK EDİYORUZ: Çocukla merak etmeyi geliştirmek, onu soru sormaya yöneltmek, bu yolla öğrenme yetisini genişletmek ve ona düşünce alışkanlığınıkazandırmak amacıyla düşünülen bu köşede, çocuğun merak ettiği çeşitli konularda aydınlanmasına, bilgi sahibi olmasına yardımcıolunmaya çalışılacaktır. Yine sorular gerektirdiğinde, ilgili uzmanların yardımıalınacaktır. 3. ŞİİR-ÖYKÜ-ŞARKI-BİLMECE-GÜLMECE: Çocuklar için yazılmış çeşitli edebiyat örnekleri, bilmeceler, çocuk şarkıları, fıkralar, ülkelerin folklorik özelliklerinden yapılan seçmeler… 4. KİTAPLAR: Bu bölümde ‘klasik’ niteliğine ulaşmışçocuk kitaplarının (masal, öykü, roman, oyun türlerinde) tanıtılmasına çalışılacaktır. Radyomuz arşivinde, bu tür yapıtların pek çoğu seslendirilmişolarak bulunduğundan, zaman zaman, programa, bu bantlardan bölümler de aktarılabilir. 5. SİZ OLSAYDINIZ NE YAPARDINIZ? Bu bölümde, herhangi bir olay ya da konu karşısında çocukların takındıklarıyanlıştavır ve davranışlar yarıdramatize bir biçimde sergilenecek, dinleyen çocukların, yanlışlardan yola çıkarak doğruya ulaşmalarısağlanmaya çalışılacaktır. 6. KÜÇÜK OYUN: Çocuklarla Başbaşa’nın elemanlarınca seslendirilecek, özgün küçük oyunlar. Bu oyunların, ısmarlama yoluyla sağlanmasına çalışılacaktır. 7. BİZİM DE SORULARIMIZ VAR: Genellikle büyüklerde, çocukluğun tasasız bir dönem olduğu düşüncesi egemendir. Oysa, insanoğlunun her dönemde kendi koşullarına göre, pek çok sorunu olabilir. Çocukları, sorunlarıkonusunda açık olmaya yöneltmek ve sorunlarıirdelemeden çözüme ulaşılamayacağıdüşüncesini aşılamayıamaçlayan bu bölümde, çocukların çevre ilişkileri içinde en çok ve ortak olarak yakındıklarısorunlar ele alınacaktır. Bu sorun ve konular, radyoya gelebilen çocukların kendi anlatımlarından, gelemeyenlerin mektuplarından aktarılabilir. Sırasında çocuğun, eğer yakındığıanne, baba, abla, kardeş, komşu, teyze, öğretmen, vb. gibi bir kişiyse, söz konusu bu kişiyle karşılıklı konuşmasısağlanmaya çalışılacak, gerektiğinde ise,, sorun, bir uzmanın yardımıyla açıklığa kavuşturulacaktır. 8. DÜNYA KÜÇÜK: Çağımızın çeşitli olanakları, ülkeler arasındaki her türlü bağlantıyıarttırdı, iletişimi kolaylaştırdı. Günümüzde, dünya bir bakıma çok büyük; kolaylıklar açısından bakınca da çok küçük. Bu nedenle, değişik ülkeleri görenler, tanıyanlar çoğalıyor. Ülkemizde de bu, böyle Yabancıülkelerde yaşamışya da o ülkelerde yaşamış, çalışmışyakınlarından bu yerlerin ilginç özelliklerini duymuş, dinlemişepeyce insanımız olduğu kanısındayız. Bu çocuklara yapılacak bir çağrıyla, onlardan ya bizzat ya da mektup yoluyla değişik ülkeler hakkında bilgi alınacak ve bunlar bu köşeyi oluşturacaktır. 9. Bu bölümde, katıcoğrafi bilgiler yerine, ilginç özelliklerin aktarılmasına dikkat edilecek, çocukların anlatımı, o ülkenin müziğiyle de desteklenecektir. 10. ÇAĞRIŞIM: Çocuklara, tek bir sözcük verilecek ve çocuklardan, hemen o anda, hazırlıksız, bu sözcüğün onlardaki çağrışımınıcümleye dökmeleri istenecektir. Örneğin, ‘yaprak’, ‘para’, ’kardeş’, ‘çalışmak’, ‘selam’, ‘kedi’… Her defasında bu sözcüklerden bir tanesi verilerek, diyelim 8 ayrıçocuğa, bu sözcük, size neyi çağrıştırıyor? Hemen bir cümle söyleyin’ denilerek, ondan cümle alınacaktır. Bu yanıtlar, çocuklarda bazısorunların varlığınıbelli ediyorsa, bir uzman, o sözcük ya da kavram konusunda, çocuğu doğru değerlendirmeye yöneltici bazıaçıklamalar yapacaktır. Seçilen sözcük ve alınan yanıtlar bu tür bir sorun yansıtmıyorsa, bu kez de bu köşe çocuklarıhızlıdüşünmeye ve cümle kurmaya yöneltmek, onların düşgüçlerini geliştirmek, hatta kurulan bazıcümleler, beliren çağrışımlar kimi kez kesik de olabileceğinden, çocukların eğlenmelerini sağlamak açısından belli bir işlev taşıyabilecektir. 11. 10 SORU -10 CEVAP: YARIŞMA:15 günde bir yinelenecek bu köşe, finali, ödülü olmayan ve o programda başlayıp bitecek bir bilgi sınama köşesi olarak düşünülmüştür. Bu küçük bilgi yarışmasına, her defasında iki çocuk katılacaktır. Bu çocuklar, Ankara il sınırları içinde kalan ilköğretim okullarından, okul yönetimlerinin son sınıf öğrencileri aralarında yapacaklarıseçim sonucu yarışmaya katılacaklardır. Başta da söylendiği gibi, yarışmalara bir ‘final’ söz konusu değildir. Amaç, çocuklarıbir ‘yarışa’ koşmak değil, onların kendi aralarında bilgilerini sınamalarına, arttırmalarına yardımcıolmaktır. 12. KONUŞURKEN YAZARKEN: Çocukların konuşurken ve yazarken, yaptıklarıdil ve dilbilgisi yanlışlarınıelden geldiğince düzeltmeye yardımcıolmak; onları, bir düşünceyi en iyi biçimde aktarmaya alıştırmak, düzgün konuşmak, okumak ve yazmak eğilimlerini geliştirmeye çalışmak amaçlarıyla tasarlanmışbir bölüm olacaktır. Alıntı |
Emeğine sağlık @[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], paylaşım için teşekkürler.
|
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 13:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.