IRCForumu.ORG

IRCForumu.ORG (https://www.ircforumu.org/)
-   Biyografiler (https://www.ircforumu.org/biyografiler/)
-   -   Piet Mondrian (1872 – 1944) (https://www.ircforumu.org/biyografiler/47079-piet-mondrian-1872-1944-a.html)

CeReN 19 Nisan 2022 15:57

Piet Mondrian (1872 – 1944)
 
Hollandali ressam Pieter Cornelis “Piet Mondriaan” 1912 sonrasi Mondrian.Piet Mondrian (1872 - 1944)
Piet Mondrian, sanat egilimlerinin desteklendigi bir cevrede buyudu. Ailesinde resim ve muzik tesvik edilen alanlardi. Mondrian babasindan cizim, amcasindan da resim dersleri aldi. Resmi egitimi, sanat okuluyla sinirli kalmamis ayni zamanda felsefe ogrenimi de almistir. Bu egitim onun sanat anlayisini buyuk olcude etkilemistir. Felsefi calismalari, Yeni-plastisizm (Neoplastisizm) diye adlandirilan yeni bir sanat kurami gelistirmesini saglamistir. Soyutlamanin acik ve yalin bir formunu iceren yeni-plastik resimleri, gunumuze kadar populerligini korumustur. Bu stil beyaz zemin uzerine enine ve boyuna siyah cizgilerden ve 3 ana renkten olusmaktadir.
Amersfoot, Hollanda da dogan Mondrian, ailesinin ikinci cocugudur. Mondrian’in babasi Pieter, Lahey Okulu’nda calisan amator bir ressamdi. Amcasi ise kendi kendini yetistirmis basarili bir ressamdi. Isimlerinin dogru yazilisi Mondriaan’lardir. 1905 resimleri (The River Amstel) ile 1907’deki resimleri (Amaryllis) arasinda Mondrian imzasinin soylenisini Mondriaan’dan, Mondrian’a cevirmistir. Mondrian’lar Ortodoks Kalvinist idiler ve o zamanlar Hollanda da yaygin olan liberal harekete karsi aktif bir muhalefet yurutuyorlardi. Babasinin tesviki ile Mondrian ogretmenlik vasfi edindi ve ilkokul ve ortaokulda sanat dersleri vermeye basladi. 1892 yilinda sanat alaninda kariyer yapma istegi nedeniyle ogretmenligi birakmaya karar verdi. Amcasinin destegi ile Amsterdam’a Kraliyet Gorsel Sanatlar Akademisi’nde okumaya gitti.
Amsterdam’da sanat dunyasi ile epey icli disli olan Mondrian, sanatini sergilemek icin resmi sanat gruplarina katildi. Resme olan yetenegi sayesinde yaptigi kitap resimleme, cini boyama, portre yapma, cizim dersleri verme ve kanal evinin catisini dekore etme gibi yan isler ile gecimi sagliyordu.
Mondrian’in sanatsal uslubu o zamanlar Hollanda’daki mevcut egilimlerden etkilenmisti. En cok da kasvetli ve gercekci manzara resimleri ve kirsaldaki nehirleri ve cayirlari resmeden Amsterdam izlenimciliginden etkilendi. Mondrian bu sanatsal stilleri canli turuncu ve pembe renkler kullanarak bazi farkliliklar katarak benimsedi. Ayrica tek bir duzlemde manzara resmi yapti ve cesitli motifleri seri halde isledi. Bu motiflere ornek; 1900’lerin baslarinda yel degirmeni motifini kullandi. 1905 yilinda Vincent van Gogh’un eserleri Amsterdam’da sergilenmesinden sonra populer olunca ondan ilham aldi. Bu surecte Mondrian resimlerinde ayrintilari olabildigince azaltiyor ve sembolizm etkisinde ilerliyordu. Kompozisyonlarinin cogunda gelisim, olgunlasma ve curumeyi anlatmak icin hava, agaclar ve sudaki yansimalara ver veriyor ve bitkilerin yasam dongusune odaklaniyordu.
Modernist fikirlerin genc Hollandali sanatcilar arasinda ragbet gormesiyle Mondrian bir nesneyi parcalayip daha sonra onu soyutlayarak tekrar birlestiren kubizmle tanisti. Ozellikle Pablo ***asso ve Georges Braque’in eserlerinden etkilendi. Mondrian’in modernizme olan ilgisi onu avangarda yonlendirdi ve 1912 yilinda bu hareketin en yaygin oldugu yer olan Paris’e gitti. Sonrasinda Hollanda mirasindan kopup Fransizca telaffuza yoneldigini gostermek icin soyadindaki ikinci “a” harfini atti.Piet Mondrian (1872 - 1944)
Paris’te Mondrian 1912 yilindan 1917 yilina kadar kubizmden etkilendigi doneme adim atti. Kubizmin bir nesneyi geometrik parcalara ayirmasindan derinden etkilenmis olan Mondrian, daha sonralari daha ileri bir soyutlamanin pesine dustu. Egrilik icermeyen sekiller ve duz cizgilerle soyut formlari sadelestirmenin yollarini ariyordu. Buradaki amaci dogal nesnelere yonelik cagrisimlardan tamami ile kurtulmakti.
1914 yilinda Mondrian, sagligi kotuye giden babasini ziyaret etmek amaciyla Hollanda’daki ailesinin yanina dondu. O sirada Birinci Dunya Savasi basladigi icin Paris’e geri donemedi ve 1919’a kadar Hollanda’da kaldi. Bu sirada Hollandali ressam ve mimar Theo van Doesburg ile calisarak sanat tekniklerini iyice gelistirdi. Birlikte gelistirdikleri yeni bir sanat kuramini, van Doesburg’un 1917’de kurdugu De Stijl (Uslup) adli dergide ana hatlari ile acikladilar. Derginin ismi Mondrian’in yazdigi cesitli denemelerle anlattigi kuramla esanlamliydi.
De Stijl hareketi sadece ressamlar icin degil mimariden mobilya tasarimi, siir ve tipografiye kadar uzanan cesitli sanat dallarina uygulanabilecek bir dusunceydi. Bu dusuncenin ilkeleri, en temel duzeye inecek kadar sadelestirilmis gorsel unsurlar ugruna butun resimler temsilleri reddediyordu. Bahsedilen gorsel unsurlar ise duz yatay, dikey cizgiler ve siyah, beyaz, gri ile birlikte ana renklerdi. Felsefi olarak buradaki amac, duzen ve ahengin bir ifadesini yaratmakti. Bu amaca da sadece “evrensel” bir sanat diline gore varlik kazanacak sekilde ifadeyi soyutlamakla ulasilabilirdi
Mondiran Paris’e geri dondugunde De Stijl hareketi Hollanda’da yayginlasmisti, ancak henuz yurtdisinda fiilen bilinmiyordu. Mondrian’in amaci bu sanat kuramini sanat dunyasiyla paylasmakti ve bu amacla 1920 yilinda Le Neo-plasticisme adli kitabini yayimladi. Burada De Stijl hareketinden Yeni-Plastisizm ya da “yeni plastik sanat” diye soz ediyordu. Buradaki “plastik” terimi kendisinin insa ettigi sanatsal unsurlara ve bu unsurlarin yarattigi ritimlere isaret etmektedir.
Mondrian’in eserleri Almanya, Paris ve Hollanda’da duzenli sergiler acmasi nedeniyle iyice bilinmeye baslandi. 1926’da ABD’de resimlerini ilk kez sergiledi. Bu sayede basarisina basari katti, Amerikali koleksiyoncular onun yapitlarinin ve fikirlerini takip etmeye basladilar. Yeni-Plastisizm uzerine yazdigi denemelerinin Ingilizce yayimlanmasi ile Amerikali okurlar onun sanat kuramina dogrudan ulasabildiler. Nazi Almanya’si ile savas alevlenmesi ve eserleri Nazi idaresi tarafindan yasaklaninca New York onun icin tehlikeden uzak yasayabilecegi bir siginak oldu. Kultur ve ritim yuvasi olan bu sehir, ondaki sanatsal cevheri parlatti.
Mondrian hic evlenmedi, ancak cok genis bir arkadas ve tanidik cevresine sahipti. Sanat kariyeri sayesinde de zengin olmustu. 1944 yilinda zaturreeden oldu ve ertesi gun yapilan anma torenine 200 civarinda ziyaretci katildi. Gunumuze kadar Mondrian’in sanati dunya capinda populer kultur icinde itibar gormus ve ikonik bir statu kazanmistir. 1937 tarihli “Sari, Mavi ve Kirmiziyla Kompozisyon” adli eseri gibi en unlu tablolari Tate Modern, Philadelphia Sanat Muzesi ve Met gibi buyuk muzelerde gorulebilir.
Bazi Onemli Eserleri
Plaja Bakis Domburg .Piet Mondrian (1872 - 1944)Kompozisyon No 05
Dort Cizgi ve Grili Kare
Kahverengi ve Grili Kompozisyon
Renk Alanli Oval Kompozisyon
Mavi Kirmizi ve Sarili Kompozisyon
Kirmizi Sari ve Mavili Kompozisyon


[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ~


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmýþ. Þuanki Zaman: 00:16.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.